کاهش نقدینگی از بازار فولاد به دیگر بخش ها
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طی چند روز اخیر به دنبال شیوه نامه عجیبی که ارسال شد در حوزه پایین دست فولاد شاهد رعب و وحشت در بخش تقاضای صنایع پایین دست بودیم که طی روز های آینده با افزایش جمعیت مطلعان از این امر، میزان این رعب و وحشت افزایش خواهد یافت. اما مساله ای که در این میان به ذهن بسیاری از فعالان می اید این که شاهد دلیل این کار همین ایجاد استرس و اضطراب در بازار بوده است.

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طبق مصوبه ارسال شده از سوی روسای وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی، متوسط قیمت میلگرد آجدار در سایز 14 تا 32 در بازار 3330 تومان تا 3600 تومان با حتساب مالیات بر ارزش افزوده می باشد. چنانچه به این محدوده قیمتی نرخ کرایه حمل نیز اضافه شود، حدود 50 تا 100 تومان به قیمت نهایی اضافه خواهد شد که محدوده قیمتی به 3380 تا 3700 تومان خواهد رسید. از سویی دیگر هنوز معلوم نیس که دولت با چه منطقی نرخ های فروش میلگرد آجدار و تیرآهن را 3450 تومان در دو سطح خرده فروشی و انتهایی زنجیره تامین یا آهن‌فروشان اعلام کرده است.
 در این میان تکلیف کارخانه های میلگرد سازی که قیمت میلگردشان در بازار کمتر از نرخ اعلامی از سوی دولت می باشد چه خواهد شد و با کدام منطق آهن فروشان میلگرد آجدار را با قیمت 3400 تومان با بیشتر خریداری کرده و با اضافه شدن نرخ کرایه حمل آن به انبار اقدام به فروش کنند؟ در حقیقت به نظر می آید ناظران در این امر به جزئیات کمتر توجه کرده اند و برایشان جزئیات حائض اهمیت نبوده است. تنها به نظر می آید در مرحله ابتدایی هدف آن ها از این اقدام ایجاد رعب و وحشت در بازار بوده تا از این طریق موجبات کاهش تقاضای کاذب را فراهم آورند بدون آنکه به عواقب جانبی آن توجه کنند.


  به نظر می‌رسد منطق پشت این سناریو این است که هر مانعی که بتواند موجبات عقب‌نشینی تقاضای هیجانی در بازار فولاد و در سمت تقاضای پایین‌دست را فراهم کند، کمک زیادی به کنترل بازار و کاهش انباشت کالا در انبارها خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد این موضوع به همین سادگی و راحتی‌ها ختم به خیر نخواهد شد؛ هر تصمیم ناشیانه و کارشناسی‌نشده‌ای که در سطح کلان اقتصادی به زنجیره‌های پایین‌دست ابلاغ می‌شود؛ پیامدهایی دارد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.





:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: